Workshop

Kleedkamer, coulissen, podium en publiek

Ongeveer 40 mensen luisteren naar de voordracht van Illiass El Hadioui van de Erasmusuniversiteit Rotterdam. Hij heeft onderzoek gedaan naar de verhouding tussen straatcultuur en schoolcultuur en vertelt over veranderprocessen binnen grootstedelijke onderwijslocaties.

“We moeten op een holistische manier nadenken over onze schoolsystemen”, zegt hij als ik de Meelzolder in De Fabrique binnenstap. Hij is dan al een klein halfuurtje bezig met zijn voordracht. Hij vertelt, als illustratie bij zijn verhaal: “Wat moeten leerlingen nou denken van een school die wil dat er respectvol wordt gepraat over vrouwen, maar die ook een rapper uitnodigt die disrespectvol over vrouwen rapt?”

Het is stevige kost, waar El Hadioui over praat. Zijn presentatie heet dan ook ‘Systemische cultuurverandering binnen grootstedelijke schoollocaties’. Om de theoretische kost verteerbaar te maken gebruikt hij een mooie metafoor: die van de ‘dramaturgie van de schoolse organisatie’. Zie het als een voorstelling in een theater. Met de leraar op het podium. Schoolleiding en ondersteuning in de coulissen. En met een kleedkamer waar wordt gevierd en –soms– gemopperd en geroddeld. Op al die niveaus moeten veranderingen worden ingezet om te beklijven. 

Want uiteindelijk is dat hele theater opgetuigd om het publiek te bedienen. Om te zorgen dat de leerling zijn volle potentieel kan inzetten, wat de achtergrond van die leerling ook is. De crux van zijn verhaal: lesgeven is, naast een cognitief proces, ook een sociaal-emotioneel proces. Een proces waarbij groepsdynamiek een grote rol speelt.

Voeg toe aan selectie