Vragenrondje

Wat verwacht u van vandaag?

Net na de presentatie van het rapport De Staat van het Onderwijs spreekt Live Magazines met bezoekers wat ze verwachten van de dag.

Positieve vibes in het vmbo  

“Ik was vanochtend al heel blij dat Monique Vogelzang benadrukte dat er veel kansongelijkheid is. Niet dat ik daar blij mee ben natuurlijk, maar ik zou ontzettend gelukkig zijn als we meer sturen op inclusiviteit in plaats van uitsluiting. Bij het montessori-onderwijs zijn we daar natuurlijk zelf ook veel mee bezig, dat zien we als een opdracht. Kinderen moeten niet vanaf het begin al in een dwarsstraat zitten. Maar we zien op de campus wel dat kinderen zich in groepen bevinden en elkaar niet opzoeken. Dat is heel ernstig. Ik wil dus vandaag heel graag instrumenten krijgen om te werken aan meer inclusiviteit en hogere aspiraties. Ook verheug ik me erg op de workshop over de feedback-app. Daarin krijgen docenten directe feedback van leerlingen. Heel gaaf.”

Inclusiviteit, daar draait het om.

Prikkels

“Ik hoop dat we vandaag ook horen hoe we elkaar als scholen kunnen stimuleren om nog beter te worden. Die oproep is vanochtend wel gedaan, maar er is weinig verteld over hoe we dat kunnen aanpakken. Dat is jammer want zo lopen we de kans dat we louter blijven sturen op opbrengsten. Scholen moeten denk ik vooral geprikkeld worden om te kijken hoe ze de wat meer lastige kinderen mee kunnen trekken.”

Positief
‘’Binnen het vmbo zien we in het montessori-onderwijs positieve ontwikkelingen. We zijn echt bezig met een transitie naar een ander onderwijsconcept. Leerlingen kunnen voortdurend - om de acht weken - kiezen welk niveau het beste bij ze past. Leerlingen beginnen en eindigen de dag met een gesprekje met een coach. Dat is echt heel mooi. Een leerling zei onlangs tegen mij: Ik had T-advies maar ik ben gewoon Kader gaan doen want ik ben toch geen T-kind. Ik wil niet de hele dag op een bank zitten. Dus nu doe ik verschillende vakken op T-niveau en Kader. Uiteindelijk kan ik dan toch gewoon op niveau 4 eindigen.” 

Berni Drop
rector-bestuurder van Montessori College Nijmegen

"Ik zit in een project over het vernieuwde onderzoekskader van de inspectie. Ik werk bij UniC, een vernieuwende school in Utrecht. Ik zou heel graag willen weten hoe we met een andere visie en meer aandacht vorm kunnen geven aan dat kader. Eigenlijk wil ik gewoon heel graag met een inspecteur praten. Want ja, we kunnen wel onderwijs willen vernieuwen, maar volgens mij helpt het niet dat de inspectie alleen maar met bestuurders en schoolleiders praat. Ik wil de inspectie dan ook van harte uitnodigen in mijn klas."

Ik wil de Inspectie dan ook van harte uitnodigen in mijn klas.

Niets aan de hand 
"Wij doen mee met Stichting LeerKRACHT, dat gaat over een continu verbeterklimaat. Het lean-werken is bij ons ver doorgevoerd. We komen als docenten veel bij elkaar in de les om elkaar feedback te geven. Dat is goed en prettig maar uiteindelijk moeten we ook gewoon doen. Uiteindelijk draait het er ook om dat schoolbesturen goede mensen aannemen. En die goede mensen moeten er wel zijn."

Inspecteur 
“Als ik vandaag een inspecteur zou kunnen spreken, zou ik vooral feedback willen over voor welke kinderen ik beter mijn best moet doen om ze betere kansen te geven. Ik zie die kansenongelijkheid in mijn klas. Het helpt niet als je een niet-westerse achtergrond hebt, om het zo maar te zeggen.
Al met al ben ik redelijk tevreden. Ik ben heel erg blij met mijn leerlingen. Ik sta nu tien jaar voor de klas. Wat ik wel lastig vind is dat ik zelf moet zorgen voor mijn ontwikkeling als docent en daar weinig in word gestimuleerd. En mijn salaris is bagger.” 

Joris Borgdorff
wiskundedocent in Utrecht

Wat brengt jou hier? 
‘’Ik wil de Pabo gaan doen. Dat is één van de redenen dat ik hier ben. Maar ik heb ook meegewerkt aan de Staat van het Nederlands Onderwijs in het Buitenland. We presenteren vanmiddag het rapport en houden een pitch.”

Wat trekt je aan in het onderwijs? 
“Ik hou erg van jonge kinderen. Vooral kleuters vind ik leuk. Het zijn echt vrije geesten. Ze hebben veel humor. Ik denk dat we als volwassenen veel van ze kunnen leren. Dat de werkdruk hoog is in het onderwijs schrikt me niet af. Ik vind het leuk om zo veel mogelijk te werken.” 

Kun je iets zeggen over de Staat van het Nederlands Onderwijs in het Buitenland? 
“Het is vooral belangrijk dat het behouden blijft. De subsidie daarvoor is gestopt. Het aantal kinderen in het buitenland dat binnen vijf jaar terug is in Nederland, neemt toe. Buitenlands onderwijs verschilt nogal met het niveau van het Nederlandse onderwijs en het zou zonde zijn als de kinderen die terugkomen uit het buitenland eerst een achterstand weg moeten werken.”  

Jill van der Knaap
student Communicatie in Leiden
Voeg toe aan selectie